دانستنی‌های نوجوان | حمام حاج‌رئیس
  • کد مطالب: ۱۵۵۴۴۰
  • /
  • ۱۶ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۸

دانستنی‌های نوجوان | حمام حاج‌رئیس

امروز می‌خواهیم برای دیدن یکی از باشکوه‌ترین حمام‌های قدیمی ایران به زعفرانی‌ترین شهر جهان شهر، تربت‌حیدریه، سفر کنیم.

امین صادق‌پور- امروز می‌خواهیم برای دیدن یکی از باشکوه‌ترین حمام‌های قدیمی ایران به زعفرانی‌ترین شهر جهان شهر، تربت‌حیدریه، سفر کنیم. در زمان‌های قدیم که در خانه‌ها حمام و دوش وجود نداشت، مردم شهرها و روستاها از حمام‌های عمومی استفاده می‌کردند.

با ساخت حمام‌های شخصی در هر خانه، کم‌کم حمام‌های مهم و قدیمی به میراث فرهنگی تبدیل شدند: حمام‌های بزرگی مثل حمام فین کاشان، حمام شاه مشهد و ... . یکی از این حمام‌های دیدنی و تاریخی حمام حاج‌رئیس است.

این اثر تاریخی در انتهای خیابان روحبخش تربت‌حیدریه قرار دارد. باید بدانید این حمام زیبا و قدیمی در زمان حکومت قاجاریه و به دستور سید محمد امین‌التجار، معروف به حاجی‌رئیس، ساخته شده است.

حمام حاجی رئیس از مجهزترین حمام‌های ساخته‌شده در عصر قاجار به شمار می‌آید. این حمام که از قسمت‌های مردانه و زنانه تشکیل شده است، دارای ورودی، رختکنی (سربینه)، میاندر، گرم‌خانه، مخازن آب گرم و سرد و گلخن است.

در سردر ورودی این حمام، کاشی‌های لاجوردی نقاشی‌شده با گل و بوته وجود دارد. تاریخ ساخت حمام در کاشی‌ها به سال ۱۲۷۳ هجری قمری می‌رسد.

از ویژگی‌های جالب دیگر حمام حاج‌رئیس، قسمت رختکن است که با ۸ ستون سنگی مزین به نقاشی‌های زیبا، وزن سقف گنبدی‌شکل حمام و سرسرا را روی خود تحمل می‌کند.

امیدوارم حتما به شهر تربت‌حیدریه سفر کنید و بعد از بازدید از این حمام زیبا، خوردن چای با عطر زعفران را فراموش نکنید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.